Wat zijn KPI's?

Wat zijn KPI's?

Voordat een marketeer een campagne gaat opzetten zal hij de KPI’s van een bedrijf gaan bepalen. Maar wat betekent KPI? Misschien heb je van de term of het woord echt nog nooit gehoord. KPI is de Engelse afkorting voor Key Preformance Indicator. Het is een meetinstrument waarmee je de prestaties van een product of dienst gaat analyseren. Of je gaat een KPI gebruiken om in kaart te brengen hoe succesvol een campagne geweest is. Je kan hiervoor verschillende doelstellingen stellen en proberen te meten met een KPI.

Stel eerst een duidelijke doelstelling op

Een KPI opzetten is helaas niet eenvoudig. Het is geen klusje dat je even tussendoor doet. Het is belangrijk om eerst een duidelijke doelstelling op te stellen. Dit kan een doelstelling voor de lange termijn zijn, maar ook een doelstelling voor de korte termijn. Er kan een doelstelling gesteld worden voor de verschillende afdelingen van het bedrijf. Bijvoorbeeld een inkoop doelstelling, maar ook een verkoop doelstelling voor het bedrijf. Met een KPI ga je vervolgens meten of je de doelstelling gehaald hebt. Je kan ook gaan meten of de opgestelde doelstelling behaald kan worden of niet.

Hoe stel je zelf een KPI op?

Een KPI stel je op volgens SMART. Dit is misschien een term die je wel bekend voorkomt als marketeer of beginnend marketeer. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Specifiek wil zeggen dat de doelstelling begrijpelijk geformuleerd is. Meetbaar betekent dat de doelen te meten zijn. Acceptabel geeft aan dat het doel acceptabel moet zijn voor het team. Realistisch geeft aan dat het doel haalbaar is en tijdsgebonden geeft aan in welke periode je dit doel wilt behalen.

Tools gebruiken om de KPI te meten

Je hebt een SMART doelstelling gemaakt en nu is het tijd om te meten of je op de goede weg bent. Of dat je de doelstelling echt gehaald hebt in de afgelopen periode. Er zijn verschillende tools die je kan gebruiken om de KPI te meten. De meeste online marketeers zijn hier mee bekend. Ze gebruiken bijvoorbeeld een tool om te meten hoeveel klanten de nieuwsbrief echt lezen. Of hoeveel klanten op de link in de nieuwsbrief klikken. Er worden ook KPI tools gebruikt om te meten hoeveel klanten er terugkeren naar je website. Of hoeveel bezoekers er echt een aanbieding in je webshop aanschaffen. Zo zijn er verschillende variabelen die je in een tool kan instellen en waar je data uit kan verzamelen. Aan de hand van de data krijg je een goed beeld of een campagne echt geld oplevert of alleen geld kost.

Beslissingen nemen op basis van data

De meeste online marketeers nemen beslissingen op basis van data. Meten is weten klopt absoluut bij marketing. Sommige marketeers voeren soms twee campagnes uit voor dezelfde doelstelling. Ze kijken vervolgens aan de hand van data welke campagne meer succes heeft. Zo kunnen ze kijken of bepaalde processen herzien moeten worden of doelstellingen bijgeschaafd. Aan de hand van KPI’s kan je binnen tools een duidelijk beeld krijgen welke doelstelling haalbaar is en welke niet.

Dashboard voor al je KPI’s

Marketeers maken gebruik van speciale software om de KPI’s in te voeren. Ze kunnen zo per bedrijf duidelijk de KPI’s terugvinden en kijken of ze op de juiste weg zijn. De doelen staan per bedrijf inzichtelijk binnen een dashboard. Er zijn verschillende marketingtools die je eventueel kan koppelen aan het dashboard. Het grote voordeel is dat je alle tools in één overzicht te zien krijgt. Je kan zo continu metingen doen en verschillende tools met elkaar combineren.

KPI meten met een tool

Het lastigste van een KPI is het meten van resultaten. Je wilt tenslotte weten of een campagne echt aanslaat. De meeste marketeers maken gebruiken van speciale tools om de KPI’s te meten. Voor vrijwel elke doelstelling zijn er tools beschikbaar om de resultaten te meten. Meestal zijn dit stukjes software die binnen het bedrijf geïnstalleerd worden. Het is zelfs mogelijk om hiermee de telefoongesprekken van klanten te meten. Zo kan je kansen binnen je bedrijf ontdekken, maar ook de valkuilen waar je nu nog intrapt.

KPI tools op maat maken

Is er specifieke data die je wilt meten voor een doelstelling? Het kan voorkomen dat je geen standaard software ervoor kan vinden. De standaard software geeft niet altijd een helder inzicht in de data achter je website. Gelukkig kan je een tool op maat laten maken. Je krijgt zo een duidelijk inzicht in de KPI’s binnen je bedrijf. Je kan eventueel een speciale software laten ontwikkelen, waarbij je direct kan meten hoe je bedrijf presteert. De software laat zien waar je kansen liggen, zodat je eigen marketeer hierop in kan spelen. Uiteraard kunnen we specifiek voor jouw KPI’s software op maat maken. We bespreken graag de mogelijkheden voor je eigen bedrijf of voor je eigen marketingbureau. Samen maken we de KPI’s inzichtelijk, zodat je hier actie op kan ondernemen.

Laat een reactie achter

Op neem direct contact met ons op via info@tom-webs.nl of 075 234 0 567