Project vetsmelterij

Over het project vetsmelterij

Kanola Vetsmelterij is een bedrijf dat (frituur)vet ophaalt en hier biodiesel van maakt. Wij hebben verschillende automatiseringsprocessen voor hen gerealiseerd. Bekijk hier de projecten die wij hebben uitgevoerd en welke problemen we hebben opgelost.

Project #1: interactieve website

De rittenadministratie was niet op orde. Een groot probleem, want nu werden de klanten van Kanola niet goed bediend. Zo vergat Kanola langs te komen, kwam op een verkeerd moment of waren wijzigingen in de tijd of datum van de afspraak niet doorgegeven. Dit alles leidde tot ontevreden klanten. Dit moest anders, dus namen we de rittenadministratie grondig onder handen.

De oplossing

Een programma op basis van Microsoft Access maakte korte metten met fouten in de rittenadministratie. Na grondig onderzoek van de problemen, kwamen we uit op deze oplossing. Met dit programma kon Kanola ritten inplannen maar de ritten konden ook automatisch worden ingepland. Vanuit het programma konden de rittenlijsten worden uitgeprint.

Nadat er een aantal jaren is gewerkt met het Microsoft Access programma, was Kanola sterk gegroeid en ontstond er behoefte aan een schaalbare omgeving. Met de kennis die we hadden konden we snel een interactieve website maken.

Uitbreiding: facturatie en rapportagemogelijkheden
In een volgend stadium werd de focus verlegd naar de boekhouding. Zo wilde Kanola graag dat de facturering ook werd geautomatiseerd via dit systeem en dat de financiën inzichtelijker werden. Later is de interactieve website dus uitgebreid met automatische facturatie en diverse rapportagemogelijkheden voor de financiën.

Uitbreiding: verhoudingen vetten in olietanks
Een jaar na de oplevering van de website was er een nieuw probleem: Het is een wettelijke eis om het land van afkomst van de vetten bij te houden en regelmatig te rapporteren. Kanola hield deze informatie bij met een ingewikkelde Excel sheet. wist niet welke vetten er in de olietanks zaten. Het was belangrijk om te weten welke vetten (met afkomst) er in bepaalde olietanks zaten, om zo de perfecte verhoudingen te kunnen maken. Het programma werd hiernaar aangepast. Nu wordt er weergegeven wat de exacte inhoud van een olietank is, met hierbij complexe berekeningen om de percentages te bepalen van de stoffen, welke in de olie zitten. Bijbehorend is een rapportagemogelijkheid ontwikkeld, waarmee Kanola de inhoud van de tanks gemakkelijk kan bewijzen aan bijvoorbeeld de gemeente (of andere overheidsinstellingen).

Het resultaat

  • Besparing in tijd;
  • Geen fouten meer in de administratie;
  • Omzetstijging;
  • Hogere klanttevredenheid;
  • Hogere werknemerstevredenheid.

Project #2: mobiele app werkplaats

Wat heb je aan een prachtige interactieve website als de data nog steeds niet correct of efficiënt wordt ingevoerd? In Kanola's geval betekende dit dat er een mobiele app voor de werkplaats werd ontwikkeld. De app is voor intern gebruik en specifiek gericht op de werknemers die hielpen bij het in- en uitladen van olie in een vrachtwagen of olietank. Zij kunnen gemakkelijk aangeven wat er binnenkomt en wat eruit gaat. Deze data wordt dan real time verwerkt in de interactieve website.

Het resultaat

  • Aanzienlijk minder fouten;
  • Efficiëntie: besparing in tijd;
  • Hogere tevredenheid onder het personeel.

Project #3: mobiele app chauffeurs

In de jongere jaren van Kanola had het bedrijf slechts twee chauffeurs in dienst. Daarom waren 2 geprinte rittenlijsten voldoende. Maar door de sterke groei van het bedrijf, was het noodzakelijk om meer chauffeurs aan te nemen. En dat betekende dat het niet genoeg was om geprinte rittenlijsten te hebben.

De oplossing

Je voelt 'm al aankomen, hier kwam automatisering weer om de hoek kijken. Wij ontwikkelden een mobiele app, die intern gebruikt kon worden. De chauffeur ziet in de app waar hij naartoe moet rijden en hoe laat hij daar wordt verwacht. Een handige toevoeging: mocht de chauffeur onderweg nieuwe klanten voor Kanola tegenkomen, dan kunnen die eenvoudig worden geregistreerd als nieuwe klant. Dan kan het vet direct worden opgehaald.

Het resultaat

  • Eenvoudige en snelle integratie met de portal (interactieve website);

  • Aanzienlijk minder fouten;
  • Efficiëntie: besparing in tijd;
  • Hogere tevredenheid onder het personeel.

Project #4: statische website

Last but not least: de website van Kanola was zeer verouderd en klopte niet meer bij de nieuwe interactieve website en app. Eigenlijk bouwen we helemaal geen normale website. We bouwen alleen interactieve websites, waarbij functionaliteiten centraal staan in plaats van design en content. Voor Kanola maakten we een uitzondering.

Het resultaat

De nieuwe website van Kanola ziet er mooi uit en past bij wat het merk uit wil stralen. De website wordt goed gevonden in Google. En het allerbelangrijkste: er zijn wekelijks meerdere nieuwe klanten die contact opnemen met Kanola. De website zorgt dus voor meer klanten en draagt zo bij aan de groei van het bedrijf.